تخفیف 15 درصد روی تمام محصولات

فروشگاه آنلاین تم تولد و لوازم تولد سورساتان


چهارشنبه سوری

دوشنبه,27اسفند1397

چهارشنبه سوری یکی از آیین های نوروزی و جشن های جالب ایرانی است که در برخی از شهر ها آن را چهارشنبه آخر سال نیز می گویند. بر افروختن و پریدن از روی آتش مشخصه اصلی چهارشنبه سوری است، بدین صورت که شب آخرین چهارشنبه ی سال - یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه - اهل خانه، زن و مرد و کودک بیرون از خانه در فضایی مناسب آتش می افروزند و از روی آن می پرند و با گفتن "زردی من از تو، سرخی تو از من " بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی سال کهنه را به آتش می سپارند و عید نوروز را با آسودگی و شادی آغاز می کنند.

چهارشنبه سوری

در میان تکاپو و شور حال مردم در زمان نزدیک شدن به عید نوروز، چهارشنبه سوری فرا می رسد تا در آخرین سه شنبه سال، با آغوشی پر از نور، رنگی تازه به زندگی مردم بپاشد. هوا تاریک می شود، اما شعله های آتش در همه جا لشگری از نور راه می اندازد تا سیاهی را شکست دهد.

جشن چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری یکی از آیین های نوروزی و جشن های جالب ایرانی است که در برخی از شهر ها آن را چهارشنبه آخر سال نیز می گویند.

بر افروختن و پریدن از روی آتش مشخصه اصلی چهارشنبه سوری است، بدین صورت که شب آخرین چهارشنبه ی سال - یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه - اهل خانه، زن و مرد و کودک بیرون از خانه در فضایی مناسب آتش می افروزند و از روی آن می پرند و با گفتن "زردی من از تو، سرخی تو از من " بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی سال کهنه را به آتش می سپارند و عید نوروز را با آسودگی و شادی آغاز می کنند.

ریشه چهارشنبه سوری

برخی پژوهشگران واژه ی "سور" در ترکیب چهارشنبه سوری را به معنی جشن می دانند و برخی دیگر "سور" را "سرخ" معنی کرده و آن را نشانه ای از سرخ بودن آتش یا سرخی و سلامتی فرد می دانند.

به گفته برخی زمانی که زرتشت، با تنظیم حساب زمان و تاریخ، موفق به تدوین تقویم شد، مصادف با سالی بود که تحویل سال به سه شنبه می افتاد.

نیمی از آن سه شنبه در سال کهنه بود و از ظهر به بعد، سال نو آغاز می شد، از انجایی که در آن زمان آغاز هر روز را از نیمه شب حساب می کردند، فردای سه شنبه را بعنوان نوروز اعلام کردند و شب پیش از آن را به جشن و شادی و آتش بازی می گذراندند.

سال ها گذشت و جشن گرفتن در آخرین سه شنبه سال بدون توجه به آغاز سال بصورت فرهنگی دیرینه در آمد و پاس داشته شد.

البته اسلام نیز تاحدی در پابرجا ماندن این جشن تاثیر داشته است، اعراب روز چهارشنبه یا یوم الربعا را روزی نحس می دانند و این امر بهانه ای شد تا ایرانیان با جشن و سرور به جنگ این نحسی بروند و آن را به در کنند. اعراب این شب را سور سرخ می نامیدند و معتقد بودند که روزهای نحس و شوم را باید جشن گرفت تا شیاطین و اجنه فرصت رخنه در وجود آدمی پیدا نکنند.

آیین های چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری آداب و رسوم خاص و جالبی دارد که برخی از آنها با گذر زمان منسوخ شده اند و جای خود را به ترقه بازی و برخی بازی های خطرناک داده است، اما در برخی از شهر و روستاهای کشور عزیزمان هنوز هم چهارشنبه سوری با تمام آیین و سنتهای فدیمی برگزار می شود.

برخی از آیین های چهارشنبه سوری که بسیار معروف است عبارتند از:

بر افروختن آتش

آتش عنصر اصلی جشن چهارشنبه سوری است که پس از برپایی آتش مردم دور آن حلقه زده و از روی آن می پرند و غم ها و دشواری هایشان را به آتش می سپارند.

 

آتش چهارشنبه سوری

 

قاشق زنی

در رسم جالب قاشق زنی چهارشنبه سوری، دخترها و پسرهای جوان، پارچه ای بر سر خود می کشند، تا ظاهر آنها قابل تشخیص نباشد، سپس به در خانه همسایه و دوستان خود می روند، صاحب خانه با شنیدن صدای خوردن قاشق به کاسیه از آمدن شخص باخبر شده و داخل کاسه آجیل چهارشنبه سوری ، شیرینی، شکلات، پول و... می ریزند

 

قاشق زنی چهارشنبه سوری

 

فال گوشی

یکی دیگر از رسم های چهارشنبه سوری فالگوشی و گره گشایی است، بدین صورت که در آن دختران جوان نیت کرده و در پشت دیوار یا محلی پنهان می شوند و به صحبت های رهگذران گوش می دهند؛ سپس با تفسیر این سخن ها، مثل یک فال پاسخ نیت خود را می گیرند.

فالگوشی چهارشنبه سوری

 

 

آجیل مشگل گشا

طبق این رسم اهل خانه و دوستان و خویشاوندان در کنار هم جمع شده و اخرین خوراکی ها و آجیل های زمستانی شان را دور هم میل می کنند، خوردن این آجیل در شب چهارشنه سوری به اعتقاد مردم باعث شگون و خوش یمنی است.

 

 

آجیل چهارشنبه سوری

چقدر خوب است که پس گذشت سالها از آیینهای باستانی چهارشنبه سوری، بجای ترقه بازی و بازی های خطرناک دوباره به سالهای زمان پیشینیانمان برگردیم و سنتهای قدیمی را زنده کنیم یا می توانیم با دوستان و آشنایان خود در محلی جمع شده و با برپا کردن آتش، بازی های دور همی بی خطر انجام داده و کنار هم لذت ببریم.

پیشنهاد سورساتان برای چهارشنبه سوری امسال بسیار جالب است، شما عزیزان می توانید از لوازم شعبده بازی سورساتان استفاده کرده و دورهمی با شکوه و جذابی را برای امسال رقم بزنید.

چهارشنبه سوری











اشتراک گزاری در: