تخفیف 15 درصد روی تمام محصولات

فروشگاه آنلاین تم تولد و لوازم تولد سورساتان


تمامی سفارشات بعد از 13 فروردین ارسال میشود!

جشن میانه پاییز

ﺳﻪشنبه,15آبان1397

پانزدهم آبان که دقیقا نیمه فصل پاییز است، جشن "پاییزانه" یا "میانه پاییز" نام دارد که در گاهشماری ایرانی بنام "اَیاثرِم" و به معنای "آغاز سرما" نام گذاری شده است، جشن میانه پاییز نیز مانند اکثر جشن های اصیل ایرانی به فراموشی سپرده شده است و محدود کسانی هستند که حتی اسم آن را شنیده باشند، زمان برگذاری جشن "میانه پاییز" در زندگی کشاورزی و دامپروری هنگامی است که گله های گوسفند از چراگاه های تابستانی به محل زمستانی خود باز می گردند.

جشن میانه پاییز

ایران سرزمین جشن ها و آیین هاست؛ این جمله شاید کمی رنگ و بوی اغراق داشته باشد، اما وقتی میان جشن های برگزار شده در این سرزمین سیری کنید، بدرستی به این نکته پی خواهید برد. برخی از این جشن ها مانند نوروز، یلدا و حتی جشن مهرگان، به شهرت رسیده اند اما برخی دیگر مهجور مانده و آرام آرام از یاد رفته اند.

پانزدهم آبان که دقیقا نیمه فصل پاییز است، جشن "پاییزانه" یا "میانه پاییز" نام دارد که در گاهشماری ایرانی بنام "اَیاثرِم" و به معنای "آغاز سرما" نام گذاری شده است، جشن میانه پاییز نیز مانند اکثر جشن های اصیل ایرانی به فراموشی سپرده شده است و محدود کسانی هستند که حتی اسم آن را شنیده باشند، زمان برگزاری جشن "میانه پاییز" در زندگی کشاورزی و دامپروری هنگامی است که گله های گوسفند از چراگاه های تابستانی به محل زمستانی خود باز می گردند.

در باور سنتی زرتشتیان، گاهنبار "اَیاثرِم" گاه هنگامی است که خداوند گیاهان را خلق کرده و عنصر اجتماعی این جشن ها در این بود که زن و مرد، پیر و جوان و کودک، فقیر و غنی، ارباب و رعیت، همه یکسان در آن شرکت می کردند و در یکجا گرد هم می آمدند و از یک سفره غذا می خوردند و این امر باعث همبستگی بیشتر اجتماعی می شد، همچنین در پایان مراسم آنچه از خوردنی ها باقی می ماند به خانه نیازمندان می فرستادند.

جشن میانه پاییز هنوز هم در برخی استان های ایران برگزار می شود؛ برای مثال این جشن در بین مردم کرمانشاه با شکوه خاصی برگزار می شود که از مراسم های آنان در این جشن می توان به خواندن دعا و نیایش، پختن خروس به تعداد فرزندان خانواده و ... نام برد.شما هم می توانید به بهانه این جشن پاییزی گرد هم جمع شوید و اوقاتی را به دور از دغدغه های روزمره زندگی، خوش بگذرانید.

در سایت سورساتان می توانید از انواع لوازم و تم های جشن و شادی، دیدن فرمایید و در جشن ها و مراسم های خود از آنها استفاده کنید.

 

شما چقدر با جشن "میانه پاییز" آشنایی دارید و در مورد آن چه می دانید؟

نظرات خود را با سورساتان در میان بگذارید.











اشتراک گزاری در: