تخفیف 15 درصد روی تمام محصولات

فروشگاه آنلاین تم تولد و لوازم تولد سورساتان


تمامی سفارشات بعد از 13 فروردین ارسال میشود!

جشن مهرگان

شنبه,14مهر1397

 جشن مهرگان یکی از بزرگترین جشن های ایران است که در مهر ماه از مهرماه برگزار می شود از این رو به آن جشن مهر نیز می گویند. معنی واژه مهر یا میترا در زبان پارسی فروغ، روشنایی، دوستی، پیوستگی، پیوند و محبت است. «مهرگان» پس از نوروز بزرگترین جشن ایرانیان باستان بوده است. این جشن در جوامع ایرانی خارج از ایران نیز به گستردگی برگزار می شود. این جشن در مهر روز که همان 16 ماه مهر است برگزار می شود و 6 روز به طول می انجامد و در 21 ام مهر که رام روز  و روز پیروزی کاوه و فریدون در تقویم ایران است به پایان می رسد.

جشن مهرگان

واژه جشن ریشه اوستایی دارد و از کلمه "یسنه" نشأت گرفته و به معنی ستایش می باشد، بنابراین هدف از برگزاری جشن ها در ایران باستانی، گردهمایی مردم، خشنودی خدا و به تبع آن سرور و شادی مردم، خدمت رسانی و بخشش به تهیدستان و زیردستان و خلاصه ستایش پروردگار یکتاست. شمار جشن های ایرانی بیش از 73 جشن در سال برآورد شده که این خود نشان از آن دارد که مردمان ایران باستان به هر بهانه ای جشن می گرفتند و چشم به راه برگزاری جشنی بوده اند. از میان این جشن ها می توان از جشن های ماهانه نام برد ؛ جشن هایی که با هم نام شدن نام روز با نام ماه برگزار می شدند؛ اگر چه شماری از این جشن ها در حال فراموشی بودند که با کوشش ایرانیان فرهنگ دوست از فراموش شدن رهایی بخشیدند، جانی تازه یافته و دوباره برگزار می شوند.

جشن مهرگان یکی از بزرگترین جشن های ایران است که در مهر ماه برگزار می شود از این رو به آن جشن مهر نیز می گویند. معنی واژه مهر یا میترا در زبان پارسی فروغ، روشنایی، دوستی، پیوستگی، پیوند و محبت است. «مهرگان» پس از نوروز بزرگترین جشن ایرانیان باستان بوده است. این جشن در جوامع ایرانی خارج از ایران نیز به گستردگی برگزار می شود. این جشن در مهر روز که همان 16 ماه مهر است برگزار می شود و 6 روز به طول می انجامد و در 21 ام مهر که رام روز  و روز پیروزی کاوه و فریدون در تقویم ایران است به پایان می رسد.

بر اساس متون اوستا (کتاب مقدس زرتشتیان)، تقویم ایرانیان پیش از هخامنشیان، دارای دو فصل تابستان و زمستان است که نوروز، جشن آغاز سال جدید و آغاز فصل تابستان، و مهرگان جشن آغاز نیمه دوم سال و فصل زمستان بوده است. ایرانیان باستان در گذشته به خاطر شکر نعمت هایی که خداوند بزرگ به انسانها عطا فرموده و استوار کردن دوستی ها و مهرورزی میان انسانها جشن مهرگان را برپا می کردند. همانطور که نوروز را به پادشاه افسانه ای ایران "جمشید" نسبت می دهند؛ مهرگان را نیز به فتح و پیروزی "فریدون" دیگر قهرمان ایرانی بر ضحاک نسبت داده می شود. مهرگان همچون نوروز دارای اعتدال کیهانی است. اندازه شب و روز در مهر برابر می شود و شاید از همین رو این ماه را بنام مهر که ایزد داوری و عدالت و دادگستری است گذاشته اند؛ همچنین مهر برابر است با پایان فصل برداشت کشاورزی، از این رو زمان مناسبی برای برپایی جشن و شادی و استراحت کشاورزان که عمده مردمان دوران کهن و قشر زحمتکش جامعه بودند است. برخی بر این باورند که در دوره ای نوروز ایرانی، نوروز پاییزی بوده است و بعدها نوروز بهاری بر آن غلبه یافته است.

پیشینه جشن مهرگان به هزاره دوم پیش از میلاد برمی گردد و بیش از 4000 سال قدمت دارد. دیرینگی جشن مهرگان دست کم تا دوران شاهان باستانی و بزرگی چون فریدون برمی گردد. فردوسی در شاهنامه به روشنی به این جشن کهن و پیدایش آن در دوران پادشاهی فریدون اشاره کرده است:

 

جشن مهرگان نیز مانند جشن های دیگر دارای آداب و رسوم خاص خودش است. در این جشن سفره مهرگانی مانند سفره هفت سین نوروز و دیگر سفره های جشن های ایرانی، هفت چینی از میوه ها و خوراکی هاست همراه با شاخه هایی از درختان سرو، مورد و گز و شربتی از عصاره هوم که با شیر رقیق شده و نان مخصوص لورگ که روی پارچه ای ارغوانی گرد یک آتش دان چیده می شوند و همچنین گونه هایی از میوه های پاییزی که ترجیحا به رنگ سرخ باشد به این سفره اضافه می شد. میوه هایی مانند: سنجد، انگور، انار، سیب، به، ترنج(بالنگ) انجیر، بادام، پسته، فندوق، گردو، کنار، زالزالک، ازگیل، خرما، خرمالو و چندی از بوداده ها همچون: تخمه و نخودچی.

در جشن ها و مهمانی ها می توان از تم های بسیاری استفاده نمود و به جشن و مهمانی ها رنگ و جلوه ای ویژه داد. در فروشگاه سورساتان تم های بسیای موجود است که هر تم دارای اقلام بسیاری از لوازم تزیینی جشن گرفته تا ظروف پذیرایی و ... که با یک طرح در کنار هم جذابیت زیادی دارد. برای مشاهده انواع تم ها می توانید به سایت فروشگاه سورساتان سر بزنید.

 

 

 

 











اشتراک گزاری در: