تخفیف 15 درصد روی تمام محصولات

فروشگاه آنلاین تم تولد و لوازم تولد سورساتان


تاریخچه یلدا

یکشنبه,27آبان1397

مراسم شب یلدا یکی از مراسم باستانی است که خوشبختانه مانند بسیاری از مراسم باستانی دیگر منسوخ نشده و هر سال پرشور تر از سال قبل برگزار می شود و بهانه خیلی خوبی برای دور همی گرم و صمیمی در شب سرد اول زمستان است، در این شب طولانی، دوستان، آشنایان و اقوام گرد هم می آیند و این شب را تا پاسی از شب به خوشی پشت سر می گذارند، تم یلدای سورساتان یکی از تم های زیبایی است که میتواند برای آذین بندی و زیبایی هرچه بیشتر این شب بیادماندنی به کمک شما بیاید و عکس های یادگاری شما را جذابتر کند، البته وسایل جذاب دیگری برای یلدا در فروشگاه اینترنتی سورساتان موجود است که برای مشاهده همه این اقلام به سایت اینترنتی سورساتان مراجعه بفرمایید.

تاریخچه یلدا

شب یلدا یا شب چله یکی از کهن ترین جشن های ایرانیان است. ریشه کلمه یلدا متعلق به زبان سریانی است و به معنای تولد یا میلاد است، در برخی منابع آمده است که پس از مسیحی شدن رومیان، سیصد سال پس از تولد عیسی مسیح کلیسا جشن تولد مهر را بعنوان زادروز عیسی پذیرفت زیرا زمان دقیق تولد وی معلوم نبود؛ در واقع یلدا یک جشن آریایی است و پیروان میترائیسم آن را از هزاران سال پیش در ایران برگزار می کرده اند. شب یلدا که بعنوان یکی از شب های مقدس در ایران باستان مطرح بوده از سال 502 قبل از میلاد در زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان راه یافت. یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی یعنی اولین روز زمستان گفته می‌شود. چله و جشن هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است. مردم روزگاران قدیم که کشاورزی بنیان زندگی و شغل اصلی آنان را تشکیل می داد، در طول سال با سپری شدن فصل ها و تضادهای طبیعی که بر کشاورزی تاثیر زیادی داشت خوی داشتند که بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول، بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.

ایرانیان قدیم، شادی و نشاط را از موهبت های الهی و غم و اندوه و تیره دلی را از پدیده های اهریمنی می پنداشتند؛ مراسم نوروز، جشن مهرگان، جشن سده، چهارشنبه سوری و شب یلدا و سنتهای دیگر در واقع بیانگر این حقیقت است که ایرانیان پس از رهایی از بیدادگری و ستم به شکرانه باز یافتن آزادی، جشن برپا می ساختند و پیروزی نیکی بر بدی و روشنایی بر تاریکی و داد و ستم را گرامی می داشتند. جشن شب یلدا جشنی است که از 7 هزار سال پیش تا کنون در میان ایرانیان برگزار می شود؛ 7 هزار سال پیش نیاکان ما به دانش کاهشماری دست پیدا کردند و دریافتند که در بعضی ایام و فصول، روزها بسیار بلند می‌شود که از روشنی و نور خورشید در ان روزها بیشتر می‌توانستند استفاده کنند. بنابراین این اعتقاد پدید آمد که روشنایی و نور خورشید نماد نیک و موافق بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکشند. مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی، از هند و ایرانی - هند و اروپایی، دریافتند که کوتاهترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن، روزها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاهتر می‌شوند، از همین رو شب یلدا را شب زایش خورشید نامیده و آن را آغاز سال قرار دادند کریسمس مسیحیان نیز ریشه در همین اعتقاد دارد.

 

به هرحال مراسم شب یلدا یکی از مراسم باستانی است که خوشبختانه مانند بسیاری از مراسم باستانی دیگر منسوخ نشده و هر سال پرشور تر از سال قبل برگزار می شود و بهانه خیلی خوبی برای دور همی گرم و صمیمی در شب سرد اول زمستان است، در این شب طولانی، دوستان، آشنایان و اقوام گرد هم می آیند و این شب را تا پاسی از شب به خوشی پشت سر می گذارند، تم یلدای سورساتان یکی از تم های زیبایی است که میتواند برای آذین بندی و زیبایی هرچه بیشتر این شب بیادماندنی به کمک شما بیاید و عکس های یادگاری شما را جذابتر کند، البته وسایل جذاب دیگری برای یلدا در فروشگاه اینترنتی سورساتان موجود است که برای مشاهده و خرید این اقلام می توانید به این سایت مراجعه فرمایید.

 











اشتراک گزاری در: