تخفیف 15 درصد روی تمام محصولات

فروشگاه آنلاین تم تولد و لوازم تولد سورساتان


تاریخچه نوروز

یکشنبه,19اسفند1397

بنابراین عید و جشن نوروز قدمت دیرینه ای دارد و طی این سال ها از شور و حال مردم هر زمان کم نشده و هر ساله آداب رسوم این عید بزرگ ایرانی را اجرا و به دید و بازدیدهایشان می پردازند. سوپرایز سورساتان برای نوروز شما عزیزان....

تاریخچه نوروز

نوروز نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با یکم فروردین ماه، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن ترین جشن های به جا مانده از دوران ایران باستان است؛ زمان برگزاری نوروز در ایران، آغاز فصل زیبای بهار یعنی اول ماه فروردین است.

ایرانیان، نوروز را آغازگر رستاخیز طبیعت، گاه رویش و زایش باغ و بوستان می دانند و بر این باورند که در نوروز، همزمان با طبیعت، باید روزگار نو و جدیدی را با روان و نگرش نو، در تن پوش تازه ای آغاز کنند.

قدمت نوروز و جشن های آن به زمان های پیش از شکل گیری ایران و قبل از دوره مادها و هخامنشیان بر می گردد، ولی نام آن در اوستا نیست، از سه هزار سال پیش از میلاد ،در آسیای میانه و آسیای غربی دو عید رواج داشته است، عید آفرینش در اوایل پاییز و عید رستاخیزی که در آغاز بهار، برگزار می شده است، بعدها دو عید پاییزی و بهاری به یک عید تبدیل گردیده و اول بهار جشن می گرفتند.

از جمشید پادشاه مشهور پیشدادی بعنوان بنیان گزار این جشن یاد گردیده است، همچنین از پژوهش هایی که در تطبیق نوروز ایرانی و نوروز مصری و تاثیر آن دو بر می آید، نوروز ایرانی در زمان داریوش بزرگ و توسط او در مصر رواج یافته و با کشف بایگانی های دولتی اشکانیان در تاجیکستان معلوم گردید که نوروز در دوران شاهنشاهی اشکانیان و ایامی قدیمی تر از دو هزار سال پیش از آغاز بهار بوده است. 

در تمام دوران ساسانی نوروز جشن ملی همه ایرانیان به شمار می رفته از این جهت مردمی که پیرو آیین زرتشت نبوده اند اما در حوزه حکمرانی ایران زندگی می کردند، نیز در آن شرکت داشتند، جالب این است که روز برگزاری مراسم نوروز در هر دوره 4 ساله، یک روز از موعد اصلی خود عقب می ماند و در نتیجه زمان نوروز در این دوران همواره ثابت نبوده و در فصل های گوناگون سال جاری بوده است؛ پنج روز نخست فروردین جشنی همگانی بین عموم مردم بود از این رو آن را نوروز عامه نامیده اند و روز ششم فروردین که جشن نوروز به گونه درباری برگذار می شده نوروز بزرگ نام گرفت که در این روز جمشید بر تخت نشست و خاصان را طلبید و رسم های نیکو گذاشت و گفت خدای متعال شما را خلق کرده است، باید که به آب های پاکیزه تن را بشویید و غسل کنید و به سجده و شکر خدا مشغول باشد و هر سال در این روز به همین دستور عمل نمایید.

بنابراین عید و جشن نوروز قدمت دیرینه ای دارد و طی این سال ها از شور و حال مردم هر زمان کم نشده و هر ساله آداب رسوم این عید بزرگ ایرانی را اجرا و به دید و بازدیدهایشان می پردازند.

سوپرایز سورساتان برای نوروز شما عزیزانتم نوروز و لوازم تزیینی نوروز است که می توانید از آنها در کنار سفره هفت سین و همچنین آداب و رسوم نوروزی خود استفاده کنید.

تاریخچه یلدا











اشتراک گزاری در: