تخفیف 15 درصد روی تمام محصولات

فروشگاه آنلاین تم تولد و لوازم تولد سورساتان


آداب و رسوم عید نوروز

چهارشنبه,22اسفند1397

آداب و رسوم عید نوروز در میان ملل مختلف متفاوت است که سرچشمه ای کهن از فرهنگ و تمدن مردم دارد. با تمام شدن زمستان و به شماره افتادن نفس های سال کهنه و شروع فصلی نو، حالا وقت آن رسیده از رسم و رسوم عید نوروز، بیشتر بدانید و این جشن باستانی گره خورده با فرهنگ ایرانی را بیشتر بشناسید، آداب و رسومی که یادآوری هریک خاطرات خوب و شیرین گذشته و کودکی را زنده می کند.

آداب و رسوم عید نوروز

آداب و رسوم عید نوروز در میان ملل مختلف متفاوت است که سرچشمه ای کهن از فرهنگ و تمدن مردم دارد.

با تمام شدن زمستان و به شماره افتادن نفس های سال کهنه و شروع فصلی نو، حالا وقت آن رسیده از رسم و رسوم عید نوروز بیشتر بدانیدو این جشن باستانی گره خورده با فرهنگ ایرانیرا بیشتر بشناسید، آداب و رسومی که یادآوری هریک خاطرات خوب و شیرین گذشته و کودکی را زنده می کند.

آداب و رسوم عید نوروز در میان ایرانیان

عید نوروز هم مانند بسیاری از جشن آداب و رسوم خاص خود را دارد که به مدت ۱۳ روز در ایران برگزار می شود.

برخی از آداب و رسوم عید نوروز ایرانی عبارتند از:

خانه تکانی:

خانه‌ تکانی یکی از آیین‌های خوب نوروزی است که مردم بیشتر مناطقی که نوروز را جشن می‌گیرند به آن پایبندند. غبارروبی، گردگیری دیوارهای خانه، اسباب‌ها و زدودن سیاهی از روی آن‌ها و دور ریختن وسایل کهنه و نو کردن آن‌ها در سال جدید همه از آیین های کهن ایرانی است که هیچ سالی به فراموشی سپرده نمی‌شود. این آیین در کشورهای مختلف از جمله ایران، تاجیکستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.

حاجی فیروز

حاجی فیروز از مشهورترین پیک نوروزی که با لباس ویژه خود یعنی پیراهن شلوار قرمز، گیوه نوک تیز و کلاه دوکی و چهره ای سیاه و دایره زنگی به دست به کوچه خیابان می آید و فرا رسیدن نوروز را مژه می دهد.

حاجی فیروز نماد اسطوره ای سیاوش است و چهه سیاهش نشان بازگشت او از جهان مردگان و لباس سرخش نماد خون سیاوش و شادی او بخاطر حیاط دوباره سیاوش است.

چیدن سفره هفت سین

هفت سین شاخص ترین نماد نوروز است و آغاز سال معمولا در کنار آن جشن گرفته می شود. از دیرباز این سفره رنگین، ۷ روییدنی و خوراکی را که با حرف ”سین” شروع می شوند را در خود جای داده است: سیب، سبزه، سنجد، سماق، سیر، سرکه، سمنو.

قرآن، آینه، شمع،، ماهی قرمز، تخم‌مرغ رنگ شده، نان و سبزی، گلاب، گل، سکه و … نیز گوشه دیگری از این سفره را پر می کنند و هریک به نشانه و نمادی خاص اشاره دارند.

رسم دیرین این است که به هنگام تحویل سال همه در کنار سفره هفت سین گرد هم می آیند و برای یکدیگر خوشی و شادمانی و سلامتی در سال جدید بخواهند.

دید و بازدید در عید نوروز

یکی از سنت های عید نوروز دید و بازدید است که در فرهنگ اسلامی آمده که "اگر کسی مومنی را زیارت کند،گویا خدا را در عرش زیارت کرده و کسی که در راه دیدن مومن به مشکلی برخورد کند خدا هفتاد مشکل از او را برطرف می کند".

احتمالا پیشینیان ما می دانستند که روزی آنقدر غرق در دغدغه ها و روزمرگی ها می شویم که فرصت دیدن اقوام خویش را هم نداریم. رسم دیرین دید و بازدید نوروز بهانه خوبی است تا حداقل سالی یک بار گرد هم بیاییم و شادی این جشن باستانی را با عزیزان مان شریک شویم.

عیدی و هدایای عید نوروز

یکی از نیکوترین آداب و رسومی که همواره در عید نوروز وجود داشته، هدیه دادن، به شکلی شایسته است؛ البته در نوروز باستان فرودستان هدیه می دادند و اسلام آن را دگرگون کرده است و بزرگان به بینوایان و مسکینان هدیه می دهند که با ساز و کار اسلام همسانی عمیقی دارد.

طبق این رسم بزرگترها قبل از تحویل سال اسکناس های عیدی را به نشانه تبرک، لای قرآن می گذرند و پس از آغاز سال، آنها را به عنوان عیدی به کوچکترها می دهند. برخی به جای اسکناس، هدایایی را برای عزیزان شان تهیه و به آنها تقدیم می کنند.

سیزده به در

سیزدهمین روز از جشن های نوروزی با عنوان سیزده به در شهرت دارد و حسن ختام جشن نوروز به حساب می آید. باوری قدیمی حکایت از این دارد که باید در این روز برای راندن نحسی از خانه خارج شد و به دامان طبیعت رفت. امروزه در تقویم رسمی ایران این روز تحت عنوان روز طبیعت نام گذاری شده و با برپایی پیک نیک توسط خانواده ها در سراسر کشور جشن گرفته می شود.

با پیشرفت علم و تکنولوژی، هنوز هم آداب و رسوم عید نوروز با شکوه خاصی برگزار می شود، مردم عزیز کشورمون هرساله با شور و شوقی بیش از سال قبل به استقبال عید نوروز می روند و دوست دارند هر سال خاص تر از سال قبل باشند.

ایده سورساتان برای افراد خاص پسند استفاده از تم زیبای نوروزی و لوازم تزیینی نوروز می باشد که با چیدمان این لوازم کنار هم سال 98 را به زیبایی خاصی برگزار کنید.

آداب و رسوم نوروز











اشتراک گزاری در: