تخفیف 15 درصد روی تمام محصولات

فروشگاه آنلاین تم تولد و لوازم تولد سورساتان


جشن میانه بهار

شنبه,14اردیبهشت1398

جشن های گاهنباری یا موسم های سالیانه، ادامه و بازمانده ای از نوعی تقویم کهن در ایران باستان است که یک سال خورشیدی را نه به 12 ماه خورشیدی، بلکه به 4 فصل و چهار نیم فصل تقسیم کرده اند و هریک از این بازه های زمانی، نام و جشن ویژه ای داشته است...

جشن میانه بهار

چندین هزار سال از عمر تاریخ و فرهنگ ایرانی می گذرد و بسیاری از آداب و آیین های ایرانیان باستان هنوز تازه و زیبا هستند، جشن میانه بهار یکی از از این آداب و رسوم و یکی از زیباترین جشن های باستانی ایران بوده که در این وبلاگ قصد داریم در مورد این جشن مطالبی را بیان کنیم.

 

جشن میانه بهار یا بهاربد

جشن های گاهنباری یا موسم های سالیانه، ادامه و بازمانده ای از نوعی تقویم کهن در ایران باستان است که یک سال خورشیدی را نه به 12 ماه خورشیدی، بلکه به 4 فصل و چهار نیم فصل تقسیم کرده اند و هریک از این بازه های زمانی، نام و جشن ویژه ای داشته است.

روز پانزده اردیبهشت یا روز "دی به مهر" در اردیبهشت ماه یکی از جشن های ایرانی بنام جشن میانه بهار یا جشن بهاربد و یا گاهنبار میدیوزرم است که به معنای میانه فصل سبز یا میانه بهار است.

 

تاریخچه جشن میانه بهار

پانزدهم اردیبهشت، روز جشن باستانی است که ریشه اش به زمان زرتشت پیامبر باز می گردد، جشن میانه بهار یا جشن باربد که تقریبا به کلی به فراموشی سپرده شده.

 جشن‌های گاهنباری یا موسم‌های سالیانه، بازمانده‌ ای از نوعی تقویم کهن در ایران باستان می باشد که کهن ترین گاهشمار شناخته شده ایرانی است. در این سیستم، به جای دوازده ماه، هشت بخش وجود داشت که شامل چهار فصل و چهار نیم فصل می شد. پس از پایان این هشت بخش، سال نو را که مصادف بود با اول تابستان، جشن میگرفتند. این قضیه را می توان از صحبت پدربزرگ ها و مادربزرگ ها فهمید که به جای اینکه اسم ماه خاصی را بیاورند، می گویند امروز بیستم بهار هست یا اینکه پنج روز به تابستان مانده است. هرکدام از این بازه های زمانی، نام و جشنی ویژه داشت که جشن مربوط به روز پانزده اردیبهشت، جشن باربد یا جشن میانه بهار بود. هرچند که به طور دقیق، روز شانزده اردیبهشت میانه بهار محسوب می شود، البته بدلیل اینکه ماه های فصل بهار ۳۱ روزه است، میانه‌ی بهار برابر با شانزدهم اردیبهشت می باشد. اما در قدیم و حتی امروزه، عملا پانزدهمین روز ماه دوم هر فصل به عنوان میانه‌ی آن فصل شناخته می‌شود. در واقع این روز را مصادف با روزی می دانند که نماینده خدا بر زرتشت ظاهر شد و او را به انجمنی در کرانه رود دائیتی برد و اهورامزدا رسالتش را به او ابلاغ کرد. متاسفانه اکنون دیگر کمتر جایی را می بینیم که مراسم مخصوص این جشن را برگزار نمایند و تنها باقی مانده هایی از این مراسم زیبا، در جاهایی مثل حوض سعدیه شیراز و چشمه کناری آن برگزار می شود.

چقد خوب می شود که در دنیای امروزی نیز به جشن های پیشین سرزمینمان رجوع کنیم و دوباره آنها را زنده کنیم تا دل خود و اطرافیانمان را با جشن های ایران باستان شاد کنیم.

حتی می توانیم جشن های گذشته را با آداب و رسوم نوین تلفیق کنیم و جذابیت بیشتری به جشن ها بدهیم، یکی از ایده هایی که می توانیم به جشن ها و مهمانی های خود رنگ لعاب بیشتری دهیم استفاده از لوازم و تم های جشن است که بسیار زیبا و جذابند.

شما می توانید لوازم متنوع و پرکاربرد برای جشن و مهمانی ها را از فروشگاه اینترنتی سورساتان سفارش و خریداری کنید و مراسم های خود را متفاوت تر نمایید.

جشن میانه بهار

 

 











اشتراک گزاری در: